torsdag 15. april 2010

Kosedress til minstejenta.

"Eg vil og ha kosedress", sa minstejenta da vi diskuterte alle varianter av kosedresser rundt bordet tidligere i vår. Det var da vi til slutt ble enige om at jeg skulle prøve å sy en. Dermed ble det kosedress på begge jentene.

Vi gikk inn på Stoff og stil sine sider. Der fikk jentene selv velge hvilke farger og stoff de ville ha på dressen sin. Eldstemann ønsket en dress med friske farger. Minstejenta ville selvsagt ha noe rødrosa med blomster på. Begge dressene er chenillestoff. Denne dressen er av de nye chenillestoffene til stoff og stil med mønster på. De ble lagt ut for ikke så lenge siden, og jeg var veldig spent på hvordan dette så ut. Jeg var litt engstelig for at det ble veldig rotete med alle disse blomstene, men hadde ikke tid til å vente på prøvelapper. Da stoffet kom, var vi kjempefornøyde. Det var et utrolig fint stoff, og det passet perfekt til brunt. Dermed ble fot- og ermlinninger og hette sydd i brun rib. Den kommer også fra stoff og stil.

Denne dressen er lik storesøster sin dress, men med spiss hette. Mønsteret er en kombinasjon av flere mønster. Jeg hadde tegnet av to ulike dresser, og kombinerte disse to mønstrene, pluss at jeg la inn noen personlige varianter.

Dressene var veldig kjekke å sy, men det ligger mange timer bak hver dress. Jeg sydde sammen med en svigerinne, som også skulle lage til sine to døtre. Vi ble enige om at selv om prisene på dressene til både "au au" og one-piece og alle de andre leverandørene er høye, så er nok dressene vel verdt en del. Det gikk med 2, 5 meter chenillestoff, samt masse tråd, en glidelås og rib, men ikke minst mange, mange timer. Men vi er utrolig fornøyde med resultatet. Det er også jentene - og det er det viktigste. De har fått masse skryt. Det er gøy at venninner skryter av hjemmelagede ting! Skryt fra venninner betyr mer enn all mulig skryt fra oss voksne.

6 kommentarer:

  1. Så fin! Du er så flink og stoff og stil er virkelig en bra stoff butik. Og du har så rett i att det tar tid og sy så skulle man ta betalt pr time ja da skulle det bli dyrt. Mine Tildar tar oftast en hel dag med bare en liten middags pause. Men det er jo så göy :o)
    Jeg skal snart sette meg og sy en kanin jente til Randi (Randis smykker) det er koselig og få bestilling for da vet man att det man gör oppskattes. Ha en vårlig og underbar helg käre du!

    SvarSlett
  2. Dressane blei kjempe fine :D Kjempe fornøyde med min :) Hørte du holde på med konfirmant sangen min <3

    SvarSlett
  3. Helt igenom fantastiskt plagg. Jättefint tyg, modell och inte minst sömnadsarbete. Du kan känna dig stolt över din prestation!

    SvarSlett
  4. Nok en flott og herlig kosedress! Tviler ikke på at det ligger masse arbeid bak en sånn. Du skal ikke ha deg enn kosedress selv da..fnis..??

    Ønsker deg en riktig god helg!

    klem

    SvarSlett
  5. Takk for fin kommentar og link. Ønsker deg ei strålende fin helg :)

    SvarSlett
  6. Åh, denne dressen ble så nydelig at jeg fikk lyst til å sy en maken til meg selv. Man kan vel ikke blir for gammel til en sånn? Ikke innomhus i hvertfall :)

    SvarSlett