onsdag 23. juni 2010

Strykebilder og trykkbilder.


Har sydd tre søte tunikaer. Disse satte jeg englemotiv på. Jeg har fulgt bruksanvisningen - printet ut, skyllet vekk overflødig blekk og sydd motivene på tunikaene. Var kjempefornøyd, spesielt med den siste som fikk en lilla firkant bak "englebarna". Det var først da jeg sydde det lilla stoffet på, at jeg tenkte at det kanskje kunne være lurt å sy en prøvelapp med lin, lilla stoff og englebilde, for så å prøve hvordan det gikk i vask. Etter iherdig lesing på engelsk bruksanvisning, fant jeg ut at trykket skal tåle 30 grader finvask. Men slik ble resultatet.

Den lilla firkanten holdt på fargen, og smittet ikke over på den hvite linen - heldigvis! Problemet var imidlertid at englebildet også var blitt temmelig hvitt i fargen. Hele trykket var forsvunnet. Dermed satt jeg igjen med skjegget i postkassen, men var samtidig kjempeglad for at jeg hadde prøvd dette ut før lørdagens utstilling. Det hadde vært pinlig om noen skulle kjøpe disse i god tro, for så å oppdage at englene forsvinner i vask. Jammen godt at ekte engler tåler litt mer enn en liten skyllebøtte:-)

 Dermed blir det nå altså hjerter eller blomster på tunikaene, så får englene brukes til vesker eller andre ting som ikke skal vakses.



5 kommentarer:

  1. Kjempefine ! Jeg har bestilt meg lin stoff som jeg tenkte å sy tunikaer av , ser her at jeg gleder meg enda mer ... tror jeg bestilte litt lite .. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Knallfine! Veldig lurt med testvasking:-) Masse lykke til med utstillingen, du flinke dame!

    Klem

    SvarSlett
  3. Det var jo litt kjipt da. Kjolene ble jo så fine. Lykke til med utstilling :)

    SvarSlett
  4. Det ble jo kjempefine tunikaer med hjerte og da :o) Veldig stilig med det lilla bak!!

    ha en strålende helg og lykek til med utstilling!!

    SvarSlett
  5. Det der må jo være skikkelig ergerlig, men jammen er du lur som fant på å prøvevaske.

    Nydelig ble det med hjerte på, og nå vet du ihvertfall at alt tåler vask.

    Takk for varm hilsen hos meg.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett