fredag 14. januar 2011

Ingen mere slossing om symaskinen(",)

Hver gang mor vil sy, vil jo selvsagt jentene også sy. Det er jo veldig koselig at de vil være med - og da kan jeg jo ikke si nei;-) Men det har resultert i at jentene syr og at jeg sitter og tripper ved siden og ikke får gjort noe selv. Dermed har det blitt fler og fler "vent litt" og "jeg skal bare..." når de har spurt om å få være med. Så var det en lys ide som kom opp - vi kjøpte symaskin til jentene til jul.
Som sagt, så gjort. En janome mystyle ble innkjøpt og den er blitt mye brukt allerede. Enkel og grei i bruk, og ikke så veldig dyr.

De har blant annet sydd hver sine votter. Dette er Johanne på 11 år sine. Hun mangler bare beina på sauene.

Dette er Signe sine.

Mønsteret var enkelt å sy etter.

-med god beskrivelse. Eldstemann greide alt selv. Minstejenta på 7 1/2 måtte ha hjelp til foret, for det levde sitt eget liv.

Og mens jentene jobbet med vottene, kunne jeg i fred og ro lage en lenge etterlengtet restepose. Mønsteret fant jeg i Quiltemagasinet. Dette er det beste jeg har sydd på lenge. Fantastisk å slippe alle trådrestene på bordet og på gulvet.

- Men best av alt: Deilig å slippe å sitte og vente på symaskinen!

6 kommentarer:

  1. Nisj!!Har jentene sydd dei flotte vottane sjøl? Så utroligt flnke dei e og du som tar de med og lære de, de e jammen heldige! Vett der e ei som e misunnelige her i huset... :)

    SvarSlett
  2. Wow! Det der var meget imponerende av jentene dine! Skikkelig flotte ble de!
    Har arva etter mora...

    SvarSlett
  3. Jøss, så flinke de er! Mathilde fikk symaskin til fjor jul, men har ikke sydd noe så skikkelig:). Så kjekk ut den resteposen også!

    SvarSlett
  4. Det var ganske sikkert en lønnsom investering, og jeg er mektig imponert over vottene.

    Eplet faller ikke langt fra stammen, sies det, og her er jo beviset på det.

    Klem

    SvarSlett
  5. Fy søren for så fine votter det var! :-) Tror det var veldig lurt med en symaskin til i huset :-)) Ha en god kveld!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for nydelig hilsen Klara :-) Ha en fin dag!

    SvarSlett